Alles over het 3CX VoIP telefoonsysteem
3CX is een van de grootste VoIP PBX-fabrikanten van dit moment. Ze staan bekend om hun complete telefoniesoftware met talloze functies voor Unified Communications (bellen via een pc), VoIP-telefonie en videogesprekken. Dankzij de hoge schaalbaarheid en gebruiksvriendelijkheid is 3CX de ideale VoIP-telefonieoplossing voor diverse bedrijfsomgevingen. Zo wordt de software breed toegepast door o.a. het MKB, callcenters, flexwerkers en enterprise bedrijven.
3CX in het kort
Een van de voordelen van 3CX is dat u zelf kunt bepalen waar u de 3CX telefooncentrale installeert. Kiest u voor lokale installatie, dan kunt u de software laten draaien op een bestaande server of op een mini-pc. Geeft u de voorkeur aan werken via de cloud? Host 3CX dan zelf bij de gewenste cloudprovider (met standaard Linux VPS). 3CX kenmerkt zich door een eenvoudige installatie waardoor het telefoonsysteem in slechts 10 minuten al klaar voor gebruik is. Sluit uw IP-telefoons, gateways of softphones aan op het netwerk en 3CX start het configuratieproces automatisch.
Waar u de 3CX software ook installeert, u behoudt de volledige controle over uw telefooncentrale. Via de overzichtelijke beheerconsole beheert u alle aangesloten IP-telefoons en kunt u eenvoudig firmware- en software updates installeren. Doordat alles in eigen beheer blijft, bespaart u een hoop kosten.
Verschillende varianten
De 3CX VoIP PBX software is beschikbaar in verschillende varianten:Standaard,ProenEnterprise. De Standaard versie biedt basis telefoniefuncties zoals doorverbinden, voicemail en telefoonboek. De Pro en Enterprise versie bieden daarnaast nog aanvullende functies, waaronder callcenter/contactcenter opties, uitgebreide applicatie-integratie en webconferences met respectievelijk 100 en 250 deelnemers.
Wilt u meer gelijktijdige gesprekken kunnen voeren of upgraden naar Pro of Enterprise, dan dient u een licentie aan te schaffen (doorlopend of jaarlijks). U selecteert de licentie op basis van het aantal lijnen (4, 8, 16, 32, 64, 128 etc.) en kiest daarbij voor een lokale installatie of in de cloud. Dit betekent dat u het 3CX-systeem dus helemaal naar wens kunt samenstellen. Meer dan alleen een telefooncentrale!
Met 3CX beschikt u niet alleen over een telefooncentrale, maar ook over talloze functies die de communicatie en samenwerking tussen uw werknemers vereenvoudigen. Hieronder lichten we er een aantal uit.
Unified communications
Dankzij de geïntegreerde 3CX softphone en smartphone clients, krijgen 3CX gebruikers automatisch toegang tot geavanceerde Unified Communications functies. Bekijk de aanwezigheid van collega's, stuur fax- en voicemailberichten automatisch naar uw mailbox en maak gebruik van de instant messaging functie. Voor al deze functies zijn geen extra licenties benodigd.
3CX app
De gratis 3CX app voor iOS en Android breidt de functies van 3CX uit naar uw smartphone. U kunt dan via de 3CX-centralebellen met uw mobiele telefoon en oproepen direct laten doorschakelen. Hierdoor blijven gebruikers bereikbaar zonder dat ze hun mobiele nummer met collega's hoeven te delen. Aan de hand van de statusaanduiding (beschikbaar, afwezig, niet op kantoor) is meteen te zien of iemand bereikbaar is of niet.
Webmeetings
Via 3CX is het ook mogelijk om videovergaderingen te houden. Een slimme manier om tijd en reiskosten te besparen, maar toch een face-to-face gesprek te kunnen voeren. Door het toepassen van de Google WebRTC-technologie, kunnen gebruikers inloggen via hun webbrowser en direct deelnemen aan een videovergadering zonder software te hoeven installeren. Deze functie is aanwezig bij de Standaard, Pro en Enterprise versie. Het maximum aantal deelnemers dat ondersteund wordt verschilt echter (Standaard: 25 deelnemers, Pro: 100 deelnemers, Enterprise: 250 deelnemers).
Callcenterfuncties
De Pro en Enterprise versie van 3CX bevatten geavanceerde callcenterfuncties om callcenters en klantenservice-omgevingen optimaal te laten functioneren. Denk aan het inrichten van een IVR/keuzemenu en uitgebreide wachtrijopties. De aanvullende contactrapportage biedt o.a. inzicht in wachtrijen en wachttijden, afgebroken gesprekken en terugbelstatistieken. Bovendien kunt met gesprekken meeluisteren, medewerkers trainen of gesprekken overnemen als dat nodig is.